BBB Amstel, Gooi & Vecht: Waterschap moet zich richten op kerntaken

bbb_logo_witte_rand_2022.svg

DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND

BBB Amstel, Gooi & Vecht: Waterschap moet zich richten op kerntaken

bbb_logo_witte_rand_2022.svg

DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND

BBB Amstel, Gooi & Vecht: Waterschap moet zich richten op kerntaken

Gepubliceerd op: 24-03-2025

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) is de afgelopen jaren met regelmaat negatief in het nieuws geweest. Dit straalt af op de organisatie en knaagt – als een bever die de dijk afbreekt – aan de motivatie van de medewerkers. 

“De Telegraaf klaagt luid en met veel gewicht, over de zaken die de organisatie niet verricht”, zo luidde een zin uit een Sinterklaasgedicht dat het Algemeen Bestuur een aantal maanden geleden kreeg. Hierin zit wel een kern van waarheid volgens de BBB-fractie. Omdat het waterschap haar kerntaken uit het oog verliest, komt zij niet meer toe aan de dingen die daadwerkelijk van groot belang zijn.

Wel is de coalitie bezig met andere dingen. Zo lijken ze niet vroegtijdig in te grijpen bij de mogelijk desastreuze aanwezigheid van bevers bij Breukelen en huren ze een reclamebureau in om de positionering van het waterschap te verbeteren. BBB AGV is van mening dat een waterschap dat haar werk goed doet geen reclamebureau nodig heeft. 

Ondertussen rijzen de kosten uit de pan. De totale schuld groeit naar één miljard euro eind 2025. De BBB-fractie is van mening dat deze schulden een zwaarwegende last zijn voor de toekomst van de inwoners van AVG. Zij zullen waarschijnlijk voor hogere tarieven komen te staan om de schulden weer weg te werken. 

Jammer genoeg lijkt het dagelijks bestuur door te willen gaan met projecten die veelal niet aan de kerntaken van het waterschap raken, en verzaakt ze in het goed uitvoeren van die kerntaken. De situatie omtrent het Waternet, wat tot Kamervragen en excuses van de Dijkgraaf leidde, is hier een goed voorbeeld van. Maar ook lezen we in de begroting dat het waterschap aan de slag wil met manieren om energie te besparen en te produceren. Dat eerste is prima, maar het tweede is geen taak van een waterschap. We zijn geen energiemaatschappij. 

Het motto van BBB AGV luidt dan ook: schoenmaker, blijf bij je leest!

Ondanks het feit dat er veel schort aan de begroting, is BBB wel akkoord gegaan. Dit omdat de BBB-fractie van mening is dat verandering alleen mogelijk is wanneer je aan tafel zit. We kunnen wel heel hard roepen en dan weer weglopen, maar zo bereik je niet genoeg. Terwijl we aan tafel zitten, zullen we allerlei vragen en moties komen om het tij te keren. 

Zo wil de BBB-fractie bijvoorbeeld kijken naar de mogelijkheden die het nieuwe belastingstelsel ons biedt, maar ook naar de tarieven voor ongebouwd. En in bredere zin wil de fractie er continu voor zorgen dat het waterschap niet zulke grote schoenen aantrekt dat ze onherroepelijk zal struikelen in de toekomst. Een focus op het goed uitvoeren van kerntaken is daarbij van groot belang.

bbb_logo_2022

Deel dit artikel

Meer nieuws

apr 18 2025

BBB-fractie Zuiderzeeland actief betrokken bij belangrijke besluiten en lokale initiatieven

Na een rustige start van het jaar is de BBB-fractie van Waterschap Zuiderzeeland weer volop in beweging. Er ...

apr 18 2025

Werkbezoek BBB Flevoland aan woon-zorgcomplex De Hofstee op Urk

In maart bracht de BBB-fractie een werkbezoek aan woon-zorgcomplex De Hofstee op Urk. Het complex, gebouwd in 2022, ...

apr 18 2025

BBB houdt vinger aan de pols bij pilot peilverlaging in Flevoland

Op woensdag 19 maart zijn de Provinciale Staten en het Waterschap Zuiderzeeland tijdens een bijeenkomst in Almere geïnformeerd ...