Brandbrief – De maat is vol, BBB Drenthe en andere partijen luiden de noodklok over toenemende aanwezigheid wolf

Gepubliceerd op 17 april 2026

Brandbrief van BBB Drenthe en andere partijen aan de Tweede Kamer over de toenemende zorgen over de wolf in de provincie.

Aan: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Van: BBB Drenthe en medeondertekenaars CDA, Sterk Lokaal Drenthe, Ja21, PVV en FvD
Betreft: De maat is vol, fracties Drenthe luiden noodklok over toenemende aanwezigheid wolf
Datum: 17 april 2026

Geachte leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal,

BBB Drenthe luidt samen met CDA, Sterk Lokaal Drenthe, Ja21, PVV en FvD de noodklok over de snel toenemende aanwezigheid van wolven in de provincie Drenthe en de gevolgen daarvan voor de veiligheid van mens en dier.

In Drenthe zijn inmiddels meerdere roedels actief die in omvang blijven groeien. Tegelijkertijd neemt het aantal incidenten toe, óók achter wolfwerende rasters. Dit roept bij ons serieuze vragen op over het beleid en de effectiviteit van de huidige maatregelen dat daarop gebaseerd is.

Wat in Den Haag te vaak ontbreekt, is het beeld van de impact op het dagelijkse leven. De impact op inwoners, hun kinderen, dierenartsen, boeren, herders en (huis)dieren. Afgelopen zondag, 12 april, speelden twee jonge kinderen zorgeloos op hun skelter in het tulpenveld van de buurman. Totdat in het naastgelegen weiland een wolf wordt gezien. De kinderen rennen met een bonzend hart het weiland uit en rennen zo snel als ze kunnen naar huis. Dit keer ging het goed. Maar de vraag die blijft hangen: hoe lang nog?

Wolven binnen en buiten onze provincie tonen steeds vaker afwijkend gedrag. Ze benaderen mensen, lopen in dorpen, komen in de buurt van wandelaars die hun hond uitlaten en vallen herhaaldelijk vee aan terwijl er voldoende wild is. Wanneer is een wolf nog “natuur” en wanneer wordt het een probleem dat écht aangepakt moet worden? Wat ons betreft is de maat vol. We willen concrete stappen kunnen zetten om onze inwoners en dieren te beschermen tegen (probleem)wolven.

Ook in de praktijk van dierhouders en natuurbeheer gaat het mis. Daar zijn steeds meer voorbeelden van aanvallen achter wolfwerende rasters. Maatregelen die lang als oplossing zijn gepresenteerd, blijken in de praktijk niet afdoende. Dit ondermijnt het vertrouwen en vergroot het gevoel van machteloosheid bij inwoners en dierhouders. In het Hart van Drenthe is de begrazing met Galloways stopgezet als gevolg van herhaalde aanvallen, waarbij onder meer kalfjes zijn gedood. Schaapsherders voelen zich niet meer veilig en maken zich zorgen over hun kuddes. De veulens van de exmoorpony’s die ingezet worden voor begrazing verdwijnen keer op keer. Dit heeft niet alleen impact op dierenwelzijn, maar raakt ook het natuurbeheer en het behoud van het landschap.

Dierenartsen staan ondertussen voor schrijnende situaties. Ernstig gewonde dieren met diepe bijtwonden en/of afgescheurde lichaamsdelen die weer aangenaaid moeten worden. Dieren die onnodig lang moeten lijden omdat een DNA-afname door Bij12 eerst moet plaatsvinden, voordat ingrijpen is toegestaan. Het plaatst professionals voor moeilijke en emotioneel belastende keuzes.

Voor veel inwoners en toeristen heeft de wolf directe gevolgen. Mensen vermijden bepaalde gebieden. Wandelen in de natuur, voorheen vanzelfsprekend, voelt voor sommigen niet langer veilig. Ouders twijfelen of hun kinderen nog vrij buiten kunnen spelen. Boeren, herders en dierhouders investeren in maatregelen, maar blijven alsnog met lege handen achter. Het gevoel van grip verdwijnt.

Precies daar zit het probleem: de verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij inwoners, boeren, herders en veehouders, terwijl duidelijke landelijke regie ontbreekt.

Wij verzoeken u daarom om:

  1. Sneller en duidelijker vast te stellen welke grenzen en richtlijnen gelden voor de aanwezigheid van een wolf die afwijkend of risicovol gedrag vertoont. Vooral in gebieden waar mensen wonen en werken;
  2. Inwoners en dierhouders beter te ondersteunen in plaats van de verantwoordelijkheid eenzijdig bij hen neer te leggen;
  3. De procedures rondom DNA-afname te herzien, zodat dierenwelzijn kan worden geborgd;
  4. Te kijken naar het vereenvoudigen van procedures rondom afschot waar burgemeester of provincie dit nodig acht.

Beleid zonder draagvlak houdt geen stand. Het draagvlak in Drenthe verdwijnt alsmaar meer omdat mensen zich onveilig voelen en dieren onnodig lijden. We verzoeken u daarom met klem deze signalen serieus te nemen en te zorgen voor een eerlijk en veilig beleid.


Met BBBezorgde groet,

Fractie BBB Drenthe en medeondertekenaars:
Fractie CDA Drenthe
Fractie Sterk Lokaal Drenthe
Fractie JA21 Drenthe
Fractie PVV Drenthe
Fractie FvD Drenthe

    Deel dit artikel

    20250508_wolf

    Brandbrief – De maat is vol, BBB Drenthe en andere partijen luiden de noodklok over toenemende aanwezigheid wolf

    20250508_wolf

    Brandbrief van BBB Drenthe en andere partijen aan de Tweede Kamer over de toenemende zorgen over de wolf in de provincie.

    Aan: Tweede Kamer der Staten-Generaal
    Van: BBB Drenthe en medeondertekenaars CDA, Sterk Lokaal Drenthe, Ja21, PVV en FvD
    Betreft: De maat is vol, fracties Drenthe luiden noodklok over toenemende aanwezigheid wolf
    Datum: 17 april 2026

    Geachte leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal,

    BBB Drenthe luidt samen met CDA, Sterk Lokaal Drenthe, Ja21, PVV en FvD de noodklok over de snel toenemende aanwezigheid van wolven in de provincie Drenthe en de gevolgen daarvan voor de veiligheid van mens en dier.

    In Drenthe zijn inmiddels meerdere roedels actief die in omvang blijven groeien. Tegelijkertijd neemt het aantal incidenten toe, óók achter wolfwerende rasters. Dit roept bij ons serieuze vragen op over het beleid en de effectiviteit van de huidige maatregelen dat daarop gebaseerd is.

    Wat in Den Haag te vaak ontbreekt, is het beeld van de impact op het dagelijkse leven. De impact op inwoners, hun kinderen, dierenartsen, boeren, herders en (huis)dieren. Afgelopen zondag, 12 april, speelden twee jonge kinderen zorgeloos op hun skelter in het tulpenveld van de buurman. Totdat in het naastgelegen weiland een wolf wordt gezien. De kinderen rennen met een bonzend hart het weiland uit en rennen zo snel als ze kunnen naar huis. Dit keer ging het goed. Maar de vraag die blijft hangen: hoe lang nog?

    Wolven binnen en buiten onze provincie tonen steeds vaker afwijkend gedrag. Ze benaderen mensen, lopen in dorpen, komen in de buurt van wandelaars die hun hond uitlaten en vallen herhaaldelijk vee aan terwijl er voldoende wild is. Wanneer is een wolf nog “natuur” en wanneer wordt het een probleem dat écht aangepakt moet worden? Wat ons betreft is de maat vol. We willen concrete stappen kunnen zetten om onze inwoners en dieren te beschermen tegen (probleem)wolven.

    Ook in de praktijk van dierhouders en natuurbeheer gaat het mis. Daar zijn steeds meer voorbeelden van aanvallen achter wolfwerende rasters. Maatregelen die lang als oplossing zijn gepresenteerd, blijken in de praktijk niet afdoende. Dit ondermijnt het vertrouwen en vergroot het gevoel van machteloosheid bij inwoners en dierhouders. In het Hart van Drenthe is de begrazing met Galloways stopgezet als gevolg van herhaalde aanvallen, waarbij onder meer kalfjes zijn gedood. Schaapsherders voelen zich niet meer veilig en maken zich zorgen over hun kuddes. De veulens van de exmoorpony’s die ingezet worden voor begrazing verdwijnen keer op keer. Dit heeft niet alleen impact op dierenwelzijn, maar raakt ook het natuurbeheer en het behoud van het landschap.

    Dierenartsen staan ondertussen voor schrijnende situaties. Ernstig gewonde dieren met diepe bijtwonden en/of afgescheurde lichaamsdelen die weer aangenaaid moeten worden. Dieren die onnodig lang moeten lijden omdat een DNA-afname door Bij12 eerst moet plaatsvinden, voordat ingrijpen is toegestaan. Het plaatst professionals voor moeilijke en emotioneel belastende keuzes.

    Voor veel inwoners en toeristen heeft de wolf directe gevolgen. Mensen vermijden bepaalde gebieden. Wandelen in de natuur, voorheen vanzelfsprekend, voelt voor sommigen niet langer veilig. Ouders twijfelen of hun kinderen nog vrij buiten kunnen spelen. Boeren, herders en dierhouders investeren in maatregelen, maar blijven alsnog met lege handen achter. Het gevoel van grip verdwijnt.

    Precies daar zit het probleem: de verantwoordelijkheid ligt grotendeels bij inwoners, boeren, herders en veehouders, terwijl duidelijke landelijke regie ontbreekt.

    Wij verzoeken u daarom om:

    1. Sneller en duidelijker vast te stellen welke grenzen en richtlijnen gelden voor de aanwezigheid van een wolf die afwijkend of risicovol gedrag vertoont. Vooral in gebieden waar mensen wonen en werken;
    2. Inwoners en dierhouders beter te ondersteunen in plaats van de verantwoordelijkheid eenzijdig bij hen neer te leggen;
    3. De procedures rondom DNA-afname te herzien, zodat dierenwelzijn kan worden geborgd;
    4. Te kijken naar het vereenvoudigen van procedures rondom afschot waar burgemeester of provincie dit nodig acht.

    Beleid zonder draagvlak houdt geen stand. Het draagvlak in Drenthe verdwijnt alsmaar meer omdat mensen zich onveilig voelen en dieren onnodig lijden. We verzoeken u daarom met klem deze signalen serieus te nemen en te zorgen voor een eerlijk en veilig beleid.


    Met BBBezorgde groet,

    Fractie BBB Drenthe en medeondertekenaars:
    Fractie CDA Drenthe
    Fractie Sterk Lokaal Drenthe
    Fractie JA21 Drenthe
    Fractie PVV Drenthe
    Fractie FvD Drenthe

      Deel dit artikel