DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND
DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND
BBB stelt Kamervragen over oplopende wachttijden voor stroomaansluitingen huishoudens
Gepubliceerd op: 14-11-2024
Voor het eerst worden Nederlandse huishoudens geconfronteerd met lange wachttijden voor nieuwe stroomaansluitingen, met oplopende vertragingen tot wel zeventig weken. Netbeheer Nederland bevestigt dat enkele duizenden woningen verspreid door het land hiermee te maken hebben. Ondanks miljardeninvesteringen om de capaciteit van het elektriciteitsnet uit te breiden, lukt het de netbeheerders niet om aan de stijgende vraag te voldoen.
BBB-Kamerlid Henk Vermeer heeft naar aanleiding van deze ontwikkelingen Kamervragen gesteld aan de minister van Klimaat en Groene Groei, om inzicht te krijgen in de oorzaken en oplossingen voor dit probleem. BBB vraagt de minister onder meer naar de exacte omvang van de wachttijden, de grootste obstakels voor uitbreiding van het elektriciteitsnet en de voortgang van afspraken uit het Hoofdlijnenakkoord om netcongestie versneld aan te pakken.
Concrete stappen
BBB wil weten welke stappen het kabinet onderneemt om vergunningen sneller te verlenen en om de beschikbaarheid van technisch personeel te vergroten, evenals welke specifieke maatregelen worden ingezet om ervoor te zorgen dat huishoudens en mkb-bedrijven niet onevenredig worden getroffen door de tekorten. Ook vraagt BBB hoe de plannen voor netcapaciteit aansluiten bij de klimaatdoelen en of er een tijdspad is voor concrete verbeteringen voor huishoudens.
Mkb geraakt
Netbeheerders zoals TenneT en Stedin hebben de Tweede Kamer gewaarschuwd dat de vraag naar stroom tijdens piekuren, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s ochtends, nauwelijks bij te houden is. Hierdoor is ook het mkb geraakt, en worden huishoudens nu voor het eerst direct geconfronteerd met netcongestie, vooral in woonwijken waar de vraag snel stijgt. Volgens de netbeheerders is er dringend behoefte aan meer vergunningen, meer ruimte voor nieuwe transformatorstations en een grotere aanwas van technisch personeel om de capaciteit van het elektriciteitsnet in lijn te brengen met de vraag.
Henk Vermeer dringt erop aan dat de minister zo snel mogelijk concrete stappen zet om de wachttijden te verminderen en huishoudens te verzekeren van een stabiele energievoorziening.
- Bent u bekend met de wachttijden tot 70 weken voor stroomaansluitingen voor huishoudens? Wat is de omvang van dit probleem?
- Wat zijn de grootste belemmeringen voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet (bijv. tekort aan personeel, vergunningen)?
- Hoe worden de afspraken uit het Hoofdlijnenakkoord over versnelde netuitbreidingen en aanpak van netcongestie uitgevoerd?
- Welke stappen worden gezet om de vergunningverlening te versnellen?
- Wat doet u om de beschikbaarheid van technisch personeel voor netuitbreiding te vergroten?
- Hoe verhoudt de investeringsimpuls van 160 miljard euro zich tot de geplande energiebehoefte en het Hoofdlijnenakkoord?
- Welke maatregelen waarborgen dat huishoudens en mkb zo min mogelijk geraakt worden bij netcapaciteitstekorten?
- Hoe sluit de aanpak van netcongestie aan bij de klimaatdoelen uit het Hoofdlijnenakkoord?
- Welke regio’s hebben de meest acute wachttijden, en welke samenwerking zoekt u met decentrale overheden?
- Wat is het tijdspad voor oplossingen en verbeteringen in de netcapaciteit, specifiek voor huishoudens?