DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND
DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND
Claudia van Zanten over Onderwijsbegroting: Meer focus op Basisvaardigheden
Gepubliceerd op: 29-11-2024
Tijdens het debat over de onderwijsbegroting heeft BBB-Kamerlid Claudia van Zanten stevige zorgen geuit over de huidige staat van het onderwijs. De herziening van het curriculum en de focus op basisvaardigheden staan centraal, maar de plannen van het kabinet gaan volgens BBB niet ver genoeg. De voorgestelde veranderingen zijn te administratief en lossen de overladenheid van het leerprogramma niet op. Daarom heeft BBB samen met NSC en VVD een motie ingediend om de SLO, de stichting verantwoordelijk voor de herziening van het onderwijsprogramma, een spoedopdracht te geven om binnen vier maanden te komen tot een aangescherpt curriculum met een reductie van het aantal kerndoelen.
Functioneel analfabetisme een groeiend probleem
Een derde van de vijftienjarigen in Nederland is functioneel analfabeet, ondanks tientallen miljarden extra investeringen in het onderwijs. “Dit is niet alleen een drama voor de kinderen, maar ook voor de maatschappij als geheel,” stelt Van Zanten. “Geld is niet het probleem, maar hoe we het uitgeven wel. Het is tijd om ons te richten op lezen, schrijven en rekenen als essentiële basisvaardigheden.”
Gespecialiseerd onderwijs in gevaar
Hoewel het ideaal van inclusief onderwijs een mooie is, vindt BBB het niet wenselijk dat aparte scholen voor gespecialiseerd onderwijs worden gesloten. “We zien dat steeds meer scholen voor gespecialiseerd onderwijs verdwijnen, terwijl de vraag juist groeit,” aldus Van Zanten. BBB pleit voor het behoud van deze scholen op hun eigen locaties en voor maatwerk voor kwetsbare groepen.
Focus op leerlingen met autisme
Van Zanten vroeg bijzondere aandacht voor leerlingen met autisme, die sterk zijn oververtegenwoordigd onder thuiszitters en schoolverlaters. BBB dringt aan op structurele oplossingen, zoals prikkelarme ruimtes en de inzet van autismespecialisten in scholen. “Deze kinderen verdienen een passend onderwijsaanbod,” benadrukt Van Zanten. Ze stelde voor om onbenutte reserves van samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs hiervoor in te zetten.
Doorstroomtoets en kansrijk adviseren onder vuur
Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen een te hoog schooladvies krijgen, waardoor zij op een later moment alsnog een stap terug moeten doen, wat o.a. leidt tot teleurstelling en demotivatie. Ze vallen ook vaker voortijdig uit en verlaten dan zonder diploma de school. Van Zanten: “Hoe kansrijk is dit kansrijk adviseren dan eigenlijk?”
Toegang tot onderwijs voor Nederlandse studenten
Om de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten te waarborgen, benadrukte BBB het belang van het beperken van de toestroom van buitenlandse studenten. De toets anderstalig onderwijs (TAO) in de Wet internationalisering in balans is een stap in de goede richting, maar er moeten wél passende maatregelen komen om schade in grens- en krimpregio’s te voorkomen.
BBB roept op tot directe actie om het tij te keren: het onderwijs moet terug naar de basis en zich richten op kwaliteit, toegankelijkheid en maatwerk.