Sander Smit (BBB) verheugd over goedkeuring EU-uitzetwet
Gepubliceerd op 17 juni 2026
Straatsburg – Europarlementariër Sander Smit (BBB), woordvoerder asiel en migratie, reageert verheugd over het nieuwe Europese wetgevingsakkoord over de EU-uitzetwet. Het akkoord werd woensdag 17 juni aangenomen door het Europees Parlement. “Dankzij onze brede centrumrechtse samenwerking, met mede door mij opgestelde en ingediende 196 amendementen, zijn strenge uitzetregels en uitzetcentra overeind gebleven, zonder cordon sanitaire. Dit akkoord maakt snellere en effectievere uitzetting van illegalen mogelijk. Momenteel keert nog slechts één op de vijf illegalen met een vertrekplicht daadwerkelijk terug. Van alle uitgeprocedeerde Afghaanse illegalen verlaat op dit moment zelfs maar 2 % de Europese Unie”, benadrukt de BBB-delegatieleider.
Illegalen worden verplicht mee te werken aan hun uitzetting. Wie weigert of een veiligheidsrisico vormt, kan worden vastgezet, ook in nieuwe uitzetcentra buiten de EU. Dit helpt ook criminaliteit bestrijden, bijvoorbeeld in steden als migratiemagneet Amsterdam en Brussel waar illegalen makkelijk ten prooi vallen aan drugshandel.
“BBB heeft samen met politieke medestanders geëist dat de Europese Commissie werk maakt van uitzetting en van uitzetcentra buiten de Europese grenzen, maar óók van asielprocedures én -opvang in veilige landen buiten de EU. Alleen zo worden de sociaal-economische prikkels voor asielmigratie weggenomen. Zonder effectieve uitzetting bestaat er géén geloofwaardig migratiebeleid. Deze EU-uitzetwet vormt een belangrijk, historisch kantelpunt”, aldus Smit. “Het minderheidskabinet moet nu snel aan de slag en stoppen met treuzelen.”
BBB blijft tegelijkertijd kritisch op andere elementen van het migratiepact, met name op de Europese spreidingswet die de onderliggende kernproblemen niet oplost.
Deel dit artikel
Sander Smit (BBB) verheugd over goedkeuring EU-uitzetwet
Straatsburg – Europarlementariër Sander Smit (BBB), woordvoerder asiel en migratie, reageert verheugd over het nieuwe Europese wetgevingsakkoord over de EU-uitzetwet. Het akkoord werd woensdag 17 juni aangenomen door het Europees Parlement. “Dankzij onze brede centrumrechtse samenwerking, met mede door mij opgestelde en ingediende 196 amendementen, zijn strenge uitzetregels en uitzetcentra overeind gebleven, zonder cordon sanitaire. Dit akkoord maakt snellere en effectievere uitzetting van illegalen mogelijk. Momenteel keert nog slechts één op de vijf illegalen met een vertrekplicht daadwerkelijk terug. Van alle uitgeprocedeerde Afghaanse illegalen verlaat op dit moment zelfs maar 2 % de Europese Unie”, benadrukt de BBB-delegatieleider.
Illegalen worden verplicht mee te werken aan hun uitzetting. Wie weigert of een veiligheidsrisico vormt, kan worden vastgezet, ook in nieuwe uitzetcentra buiten de EU. Dit helpt ook criminaliteit bestrijden, bijvoorbeeld in steden als migratiemagneet Amsterdam en Brussel waar illegalen makkelijk ten prooi vallen aan drugshandel.
“BBB heeft samen met politieke medestanders geëist dat de Europese Commissie werk maakt van uitzetting en van uitzetcentra buiten de Europese grenzen, maar óók van asielprocedures én -opvang in veilige landen buiten de EU. Alleen zo worden de sociaal-economische prikkels voor asielmigratie weggenomen. Zonder effectieve uitzetting bestaat er géén geloofwaardig migratiebeleid. Deze EU-uitzetwet vormt een belangrijk, historisch kantelpunt”, aldus Smit. “Het minderheidskabinet moet nu snel aan de slag en stoppen met treuzelen.”
BBB blijft tegelijkertijd kritisch op andere elementen van het migratiepact, met name op de Europese spreidingswet die de onderliggende kernproblemen niet oplost.