Dorpsschool moet in stand blijven

bbb_logo_witte_rand_2022.svg

DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND

Dorpsschool moet in stand blijven

bbb_logo_witte_rand_2022.svg

DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND

Dorpsschool moet in stand blijven

Gepubliceerd op: 17-01-2024

Als het aan BBB ligt, wordt ‘thuis nabij onderwijs’ de norm. BBB Kamerlid Claudia van Zanten pleitte hiervoor tijdens de begrotingsbehandeling Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) tijdens haar maidenspeech op 16 januari.

Van Zanten: “Het behoud van basisscholen in de kleinere kernen is van cruciaal belang voor de leefbaarheid, sociale cohesie en kwaliteit van onderwijs in deze gemeenschappen. De invoering van nieuw beleid kan grote gevolgen hebben voor scholen op het platteland, zeker wanneer het aantal leerlingen hierdoor daalt. Daarom pleiten wij voor een krimpcheck. Deze moet toetsen wat de gevolgen zijn voor scholen op het platteland en in de kleinere kernen bij nieuw beleid. Wij verzoeken de regering dan ook middels een motie om deze krimpcheck standaard te maken bij nieuw beleid.“

Eerder sprongen van Zanten en fractievoorzitter Caroline van der Plas samen al in de bres voor dorpsschool Grootschermer. Het dorp dreigt de basisschool te verliezen, terwijl er voldoende leerlingen zijn. ‘Een voorbeeld van uitholling van het platteland’, aldus Van der Plas.

Bekijk hier onder de hele maidenspeech van Claudia

bbb_logo_2022

Deel dit artikel

Meer nieuws

sep 13 2024

BBB positief over uitwerking van het regeerprogramma door het Kabinet.

BBB is positief over de uitwerking van het regeerprogramma door het Kabinet. Veel punten die BBB ook in ...

sep 13 2024

Zuur en zoet in mestplannen minister Wiersma

BBB is (los van de aangekondigde afroming van dierrechten) blij met het mestpakket dat minister Femke Wiersma vrijdag ...

sep 12 2024

BBB Zeeland | Happy accidents; het zorgen voor een goede “vindplaats” voor de EU-subsidies

Afgelopen vrijdag werd het rekenkamerrapport over het benutten van Europese subsidies door de Provincie Zeeland in de commissie ...