DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND
DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND
Stakingen in het OV zijn hoognodig, de werknemers verdienen beter.
Gepubliceerd op: 03-09-2022
Sinds een aantal dagen is het personeel van de NS aan het staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Dit is wat de de BBB betreft hoognodig. Het is niet meer dan eerlijk dat de automatische prijscompensatie (APC) plus verbetering van de koopkracht van € 100 per maand die door de leden van FNV Spoor worden geëist, ook worden ingewilligd. Niet alleen omdat het steeds moeilijker wordt voor mensen om rond te komen, maar ook omdat dit kan helpen om nieuw personeel aan te trekken wat de dienstregelingen ten goede komt. Daarnaast vinden wij het niet kunnen dat de NS weinig tegemoetkoming laat blijken als het gaat over onder andere pensioenopbouw en werkdruk.
Het openbaar vervoer is een belangrijke voorziening en de mensen die er werkzaam zijn verdienen alle lof en waardering. Daar hoort dan ook een eerlijker loon bij wat past bij het harde werk dat verzet wordt. Hopelijk ziet organisatie van de NS dit ook en gaan ze toch nog akkoord met de eisen.
Door gebrek aan concurrentie heeft de NS maar zelden prikkels om de lonen aantrekkelijk te houden, terwijl er miljoenen verdient worden. Want waarom zouden ze? Bang dat werknemers overstappen naar de concurrent hoeven ze niet te zijn. Anders dan enkele regiovervoerders heeft de NS geen enkele serieuze concurrent. Daarnaast is er voor de NS ook geen enkele rem om de alsmaar hoger wordende kosten van het reizen te drukken en de kwaliteit te doen laten toenemen. Want wederom: waarom zouden ze? Mensen hebben geen keuze voor goedkopere treinen en de NS weet dat heel goed.
De privatisering van de NS heeft niet gewerkt. Privatisering werkt alleen als het bedrijf moet concurreren met soortgelijke organisaties en dat is nu simpelweg niet het geval. Gebruikers ervaren daar hinder van, evenals werknemers. Kwaliteit stijgt niet, lonen stijgen niet en de prijs van het gebruik stijgt wel. Het wordt tijd dat de pole position van de NS besproken gaat worden. Daarbij moeten we kijken of het haalbaar is dat de NS weer een staatsbedrijf wordt. Ook moeten we kijken of het spoornetwerk dat door de NS gedomineerd wordt, geopend kan worden voor nieuwe vervoerders om echte concurrentie de stimuleren.
De stakingen drukken ons met de neus op de feiten: hoe cruciaal goede treinverbindingen zijn voor de mobiliteit in ons land. Dit is iets wat ook buiten de stakingen om niet altijd een gegeven is. We moeten ons hard blijven maken voor betere OV verbindingen buiten de Randstad. Ook regio en busvervoerders hebben te maken met serieuze personeelstekorten en daarmee samenhangende werkdruk, waardoor cruciale verbindingen alsmaar meer onder druk komen te staan en de verschraling van vervoer in het platteland doorzet. Wat ons betreft moet iedere hoek van het land aangesloten zijn en blijven op een sterk OV netwerk, zodat daadwerkelijk iedereen er optimaal gebruik van kan maken. Daar hoort goede zorg voor het personeel bij, zowel bij de NS als bij streekvervoerders en busvervoerders. Dit is voor de klimaatambities belangrijk, maar bovenal is het belangrijk omdat niemand in zijn of haar ambities geremd mag worden door slechte en verdwijnende OV verbindingen.