Noodkreet Dijklander Ziekenhuis over bereikbaarheid, BBB stelt Kamervragen

bbb_logo_witte_rand_2022.svg

DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND

Noodkreet Dijklander Ziekenhuis over bereikbaarheid, BBB stelt Kamervragen

bbb_logo_witte_rand_2022.svg

DE STEM VAN EN VOOR HET PLATTELAND

Noodkreet Dijklander Ziekenhuis over bereikbaarheid, BBB stelt Kamervragen

Gepubliceerd op: 25-03-2024

Geplande wegwerkzaamheden bij brug A7 in Purmerend dreigen bereikbaarheid van het Dijklander Ziekenhuis ernstig te belemmeren. Caroline van der Plas stelt Kamervragen.

Noodkreet van Het Dijklander ziekenhuis: geplande wegwerkzaamheden bij brug A7 in Purmerend dreigen de bereikbaarheid ernstig te belemmeren. De vragen omvatten onder andere het waarborgen van de bereikbaarheid van het ziekenhuis, de potentiële impact op spoedritten, het handhaven van de kwaliteit van zorg, en de bezorgdheid over een mogelijke ‘code rood’ of ‘zwart’.

Vragen van het lid Van der Plas (BBB) aan de Minister van Medische zorg en Minister van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van een noodkreet van het Dijklander ziekenhuis over de geplande wegwerkzaamheden bij de versterking van brug A7 ter hoogte van Purmerend.

  1. Bent u op de hoogte van de urgentie en de mogelijke gevolgen van de verminderde toegankelijkheid en bereikbaarheid van het Dijklander Ziekenhuis als gevolg van de werkzaamheden aan de A7? Zo ja, Kunt u specificeren welke maatregelen u neemt of heeft genomen om de gevolgen van de werkzaamheden aan de A7 te beperken? Hoe zorgt u ervoor dat de zorg toegankelijk blijft voor patiënten en dat medewerkers van het ziekenhuis hun werk kunnen blijven uitvoeren?
  2. Bent u bekend met de zorgen van het Dijklander Ziekenhuis over de mogelijkheid van een “code rood” of zelfs “code zwart” scenario als de situatie niet verbetert? Welke maatregelen neemt u om dit te voorkomen?
  3. Klopt het dat Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat een noodbrug voor ambulances vanwege CO2-uitstoot niet mogelijk is? En zo ja kunt u Rijkswaterstaat ontheffen zodat zij alsnog een noodbrug kunnen aanleggen voor het verkeer?
  4. Hoe gaat Rijkswaterstaat om met het feit dat er tijdens de werkzaamheden over een traject van 400 meter geen aparte strook voor hulpdiensten beschikbaar zal zijn en ambulances zich door het verkeer moeten manoeuvreren om hun bestemming te bereiken? Zijn er specifieke plannen opgesteld om de verkeerssituatie voor ambulances te verbeteren?
  5. Maakt het Dijklander ziekenhuis zich terecht zorgen over de kwaliteit van zorg die onder druk kan komen te staan door de verwachte verkeershinder in en rondom Purmerend? Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan?
  6. Op welke manier kunnen in deze regio de normale verwijsstromen (2de en 3de lijnzorg) gehandhaafd blijven zonder verlies kwaliteit van zorg?
  7. Wat is uw reactie op de constatering dat er tijdens de periode van april 2023 tot augustus 2023 46 A1 ritten en 56 A2 ritten waren naar de omgeving Purmerend, Zaanstad en Amsterdam waar de patiënten werden opgehaald van het Dijklander ziekenhuis in Hoorn? Staan deze aanzienlijke hoeveelheid spoedritten niet onder druk bij de komende werkzaamheden?
  8. Wat is uw reactie op de melding van het Dijklander Ziekenhuis dat zij met de IGJ in gesprek zullen gaan over het achterwege blijven van handhaving op hun verplichtingen met betrekking tot de kwaliteit van spoedzorg? Bent u bereid om samen met de IGJ en het Dijklander Ziekenhuis naar oplossingen te zoeken om de kwaliteit van zorg te waarborgen tijdens de werkzaamheden aan de A7?
  9. Hoe groot is de verwachte chaos binnen Purmerend en op de snelweg tijdens de werkzaamheden? Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan en hoe kan dit de kwaliteit van zorg beïnvloeden? Zijn er plannen gemaakt om in de 5 maanden van werkzaamheden de bereikbaarheid van het ziekenhuis te waarborgen?
  10. In hoeverre zijn er doemscenario’s te verwachten met betrekking tot bevallingen, gezien het feit dat het bevalcentrum van het Dijklander ziekenhuis zich in Hoorn bevindt en patiënten vanuit Purmerend daarheen moeten reizen? Welke maatregelen zijn er genomen om ervoor te zorgen dat zwangere vrouwen tijdig en veilig bij het bevalcentrum kunnen komen?
  11. Wanneer een noodbrug niet mogelijk is, is het dan mogelijk om helikoptervervoer te gebruiken om patiënten in levensbedreigende situaties van het Dijklander ziekenhuis naar het Amsterdam UMC, locatie AMC te vervoeren tijdens de werkzaamheden? En als dat mogelijk is, is de minister bereid hierover in overleg te treden met het Amsterdam Universitair Medisch Centrum?
  12. Wat is uw standpunt ten aanzien van de aanvullende kosten en omzetderving die het Dijklander Ziekenhuis verwacht als gevolg van de verminderde toegankelijkheid en bereikbaarheid? Hoe denkt u de kosten en omzetderving van het Dijklander Ziekenhuis als gevolg van de verminderde bereikbaarheid en toegankelijkheid te compenseren? Bent u bereid om het ziekenhuis gebruik te laten maken van de Regeling Nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2024 om het ziekenhuis financieel te ondersteunen? Hoe verloopt de communicatie tussen uw organisatie en het Dijklander Ziekenhuis met betrekking tot het veiligstellen van schadevergoeding of compensatie?
  13. Wat was de reden dat het Dijklander Ziekenhuis en het Amsterdam Universitair Medisch Centrum pas zo laat mochten aansluiten bij het overleg met Rijkswaterstaat over deze werkzaamheden? En hoe gaat u dit in de toekomst anders aanpakken?
  14. Hoe beoordeelt u de inspanning van Rijkswaterstaat om het Dijklander Ziekenhuis te faciliteren gezien de bijzondere positie en maatschappelijke verantwoordelijkheid van het ziekenhuis in de regio? 
  15. Heeft er overleg plaatsgevonden tussen de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Infrastructuur en Waterstaat (I&W) bij het plannen van deze werkzaamheden? En als er geen dergelijk overleg heeft plaatsgevonden, is het dan mogelijk om bij toekomstige werkzaamheden te kijken naar de effecten op de gezondheidszorg in de regio?
  16. In dezelfde periode (zomer) staan ook werkzaamheden gepland aan de Zeeburgertunnel en de Coentunnel. Hoe verhouden deze werkzaamheden zich met de werkzaamheden op de A7? Is er een goede risicoafweging gemaakt om deze werkzaamheden naast elkaar te laten bestaan? Versterken deze extra werkzaamheden de kans om in een code rood of zwart terecht te komen?
  17. Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?
bbb_logo_2022

Deel dit artikel

Meer nieuws

apr 25 2024

BBB vraagt lef en politieke wil van Adema in mestcrisis

BBB vraagt vandaag in het mestdebat om lef en politieke wil van minister Adema van LNV. Nederland heeft ...

apr 23 2024

Stemmen vanuit het buitenland? Registreren kan tot 25 april

Wil je stemmen voor de verkiezingen van het Europees Parlement van 6 juni 2024?Zo kun je stemmen vanuit ...

apr 23 2024

Waterschapssloten en Gemeenschappelijk Landbouw Beleid Brabantse Delta

In april heeft het bestuur van Waterschap Brabantse Delta een voorstelgoedgekeurd waarin het zijn sloten ter beschikking stelt ...